Trubadurskie wieści

CO SIĘ DZIEJE Z TYM ŚWIATEM!
O mości pany! Przyznam, iż w złej woli zabić tego kurwia chciałem, co mi grona podkradał. Żem zabujstwo chciał zlecić i nie wiara, ćny panie! Tyle morderców na zlecenie, że we łbie się nie mieści.
LIST GOŃCZY!
Jeno cień żem zobaczył i pukiel rudych kłaków nim przez okiennice ją zniosło! 300 florentów za rudą kurwę, co mi syna zarżnęła!
— zrozpaczony ojciec

PINIONDZA BRAK
Mości pany szlachetne! Pod Złotym Kielichem w długach tonie! Zarzekam się, że wszystko płacim, ale jakiś panicz na kreskę bierze bez ustanku! Pracowniki się go bojom i ciongle dajom, a ja nie mam za co chleba bachorom kupyć!

TŁUMACZA SZUKOM
Kogoś, kto w tajniki młodocianych słówek mnie wprowadzi, szukom ja. Przysłuchując się maluczkiemu pokoleniu, usłyszał żem o rzyciach. Czy ni ma jusz tematów do pogadań? O rzyciach trzeba opowieści snuć?
Znajdziecie mnie w karcmie!

POKAZY WRUŻKI!
W ogrodach dworskich przy xięciu młodym, jakaś elfia lala takie czary prawiła! Ponoć spalić go chciała i nam xięstwo obalić, ale czarny panicz uratował i z łap płomieni okropnych je wydarł! Dupeckę ładnom miał! Znaczy... miała. Miała!

BORDEL
Ci, co do Perły na amory się udajom, nie wrocojom jusz, ja mówię Wam! Coś zuego siem tam dzieje, mój siostrzenec z mieszkiem życia polaz i nie wrócił! To dla wiedźmaka robota!
— Zaniepokojony

WSKAZÓWKA
Córa ma zabujana po uszy w ćnym rycerzu błędnym jakimś! Tylko chodzi i gębo rusza "Jourdain, Jourdain, mój słodki" Kto wiedzę mo jak amory dziecku ze łba wybić, niech stowia się na rynku! Japka sprzedajem.

OBWIESZCZENIE
Zjotbym scupaka. Kto mo scupaka, nieh koło portu wypuścy!

DOTACJE
Ponoć fanuf grono jakieś jo mam! Zascyt to dla mne, pany, bom porządny chop jest! Ino problem mom, bo hora curka. Wespsze ktoś medzakiem, albo sakiewkom?
— Zbigniew Jęczydupa

Tradycje i obyczaje



Nastawienie do innych ras
Społeczeństwo Toussaint składa się w dużej części z ludzi, przedstawiciele innych ras od czasu wygnania elfów i pogromu pod Gorgoną stanowią znikomy odsetek populacji w księstwie. W ciągu ostatnich lat dało się jednak zauważyć zmniejszenie napięcia międzyrasowego i częściowy zanik uprzedzeń wobec nieludzi, dzięki czemu kraj jest chętniej odwiedzany przez krasnoludy, czy elfy.

Tradycja
Jak głosi popularne powiedzenie, tradycja w Toussaint to rzecz święta. Jednym z jej podstawowych elementów jest między innymi winiarstwo, które odgrywa dużą rolę nie tylko w gospodarce księstwa, ale także w życiu kulturalnym jego mieszkańców. Trunek ten leży u podstaw bachicznego i radosnego życia Toussaintczyków oraz jest główną siłą napędową dla wszelkich dworskich zabaw i uroczystości. Sami mieszkańcy księstwa oprócz wesołego i beztroskiego nastawienia do życia słyną jednak także z naiwności i gnuśności połączonej z snobizmem i obłudą. Reprezentantami tych cech są głównie mieszkańcy Beauclair, na czele z dworem książęcym. Pozostali mieszkańcy księstwa charakteryzują się bardziej praktycznym i przyziemnym podejściem do życia.

Etykieta
Jako że w Toussaint etykieta to rzecz równie święta co tradycja, wielką uwagę zwraca się na protokolarny strój czy też zachowanie. Jako przykład podać można typowe rycerskie powitanie, podczas którego dwie osoby zatrzymują się w odległości dwóch kroków od siebie, kłaniają się po czym muszą odczekać chwilę równą dziesięciu uderzeniom serca, nim mają prawo się odezwać. Równie istotne prawidłowe używanie tytułów tudzież nazwisk oraz orientowanie się w heraldyce. W dobrym tonie jest również używanie dworskiego, skomplikowanego języka.

Feudalizm, a status kobiet
Społeczny status kobiet w księstwie jest dużo lepszy niż w pozostałych państwach Kontynentu, co oczywiście jest spowodowane „babskimi rządami”. Czasami wydaje się wręcz, że panowie w Toussaint są zdominowani i przytłoczeni przez kobiety! Kobiety nie są uważane za stworzenia pośledniejsze i przysługuje im pełnia praw — mogą zdecydować się na karierę zawodową lub też pozostać kurami domowymi. Tradycja ogranicza je mimo to pod jednym względem — żadna kobieta nie ma prawa zostać rycerzem.

Święta
Każde ze świąt czczone jest z należytym szacunkiem. Oczywiście, sposób obchodzenia wszelkich uroczystości zależy od statusu majątkowego. Kiedy chłopi i mieszczaństwo oblegają karczmy i gospody, śmietanka, czyli dwór, hrabiowie, baronowie i pozostała szlachta zwykle bawi się w marmurkowych salach lub na dziedzińcu Beauclair.
Typowa uczta rozpoczyna się wzniesieniem kilku toastów i kilkoma rycerskimi ślubami. Potem, podczas gdy wszyscy biesiadnicy wypełniają swe żołądki jadłem i napitkami zaspokajając pierwszy głód, na sali pojawiają się komicy, truwerzy i treserzy ze swoimi zwierzętami. Następnie na salę wnoszone jest danie główne, zazwyczaj w postaci upieczonego w całości wieprza, dzika lub wołu. Ostatecznie, po kilku godzinach, kiedy po wystawnych daniach zostają same kostki, a zasoby winnej piwniczki gospodarza są już nieco nadwyrężone, goście oddają się wróżbom czy zabawom, jak nakazuje tradycja. Uczty trwają zazwyczaj całą noc, albo też do czasu, kiedy wszyscy uczestnicy nie zalegną pod stołami.

Ważniejsze święta:
  • Belleteyn, noc, która według rachuby ludzi przypada na przełom 30 kwietnia i 1 maja. W większości miast i wiosek są wtedy organizowane huczne festyny, płoną ogniska z jodłowych pni. W czasie tej nocy powietrze jest wręcz przepełnione magią. Wybierani są Majowy Król i Majowa Królowa. Według wierzeń baby wodne, topielce i utopce oraz większość pozostałych demonów wodnych lubiła zaczajać się na spragnionych lata ludzi, którzy nierozsądnie zażywają kąpieli przed nocą Belleteyn. Dopiero po tym święcie kąpiel w akwenach stawała się stosunkowo bezpieczna.
  • Święto kadzi, które obchodzi się po zakończeniu winobrania. Jego główną częścią jest rytuał deptania winogron przez panującego władcę przy asyście wybranego partnera. Święto Kadzi powiązane jest z powszechnym spożyciem Est—Est, najlepszego wina z Toussaint.
  • Saovine, święto, które według rachuby ludzi przypada na koniec października, przed listopadową pełnią. Wtedy też pali się na stosach kukłę Falki. Wigilia stanowi święto zarówno dla ludzi, jak i dla elfów, dla tych drugich samo Saovine stanowi rozpoczęcie nowego roku. Ludzie wierzą, że ta wigilia jest nocą pełną czarów i duchów. Według wierzeń nie powinno się w tym czasie chodzić do lasów, grać na instrumentach, wchodzić na cmentarz, a kobieta będąca w ciąży nie może wychodzić z domu, ponieważ w wyniku rzucenia złego uroku, zamiast dziecka urodzić może się strzyga.

Rycerstwo
Ogromną rolę w świadomości narodowej Toussaintczyków odgrywa etos rycerski, etyka dworska oraz poczucie honoru. Orędownikami i strażnikami tych wartości są błędni rycerze, którzy stanowią w Toussaint prestiżową i cieszącą się poważaniem frakcję. Oprócz rozległych przywilejów mają oni również obowiązki, do których należy nie tylko obrona księstwa i służba Jego/Jej Książęcej Mości, ale także stanowienie wzoru do naśladowania oraz godne reprezentowanie dworu władcy. Kanon właściwych zachowań i moralnych zasad obowiązujących rycerzy reguluje Kodeks Pięciu Cnót, który według legendy ustanowiła sama Pani Jeziora zamieszkująca jezioro Lac Célavy. Według niego cnotliwy człowiek powinien kierować się w życiu honorem, mądrością, hojnością, walecznością i współczuciem. Inna legenda mówi, że rycerz, który będzie żył w zgodzie z tymi zasadami i stawi się przed oblicze Pani Jeziora, otrzyma od niej specjalne łaski. Za szczególne zasługi rycerz może być uhonorowany orderem Vitis Vinifera z rąk panującego władcy. Młodych rycerzy pasowano zwykle po ukończeniu przez nich 21—ego roku życia, chociaż w razie wyjątkowych zasług, stać to się mogło wcześniej.